Στην εποχή των κοινωνικών δικτύων, από τη μία πλευρά η διάχυση της πληροφορίας και ο διάλογος εκδημοκρατίζονται αλλά ταυτόχρονα δεν είναι αμελητέες οι περιπτώσεις ψεύτικων ειδήσεων που γίνονται viral, αποτελώντας μια πρόκληση για τους δημοσιογράφους και τους πολίτες. Προκειμένου να αντιμετωπίσει τις ειδήσεις-απάτες, το BBC συστήνει μια μόνιμη ομάδα Reality Check που θα ερευνά την αξιοπιστία των ειδήσεων που κυκλοφορούν στα κοινωνικά δίκτυα.
Μέσα σε ένα κλίμα ανησυχίας που επικρατεί στους πολιτικούς και δημοσιογραφικούς χώρους σχετικά με την επίδραση των εσκεμμένα ή μη ψεύτικων ειδήσεων στο διαδίκτυο, ο διευθυντής ειδήσεων του BBC, James Harding, ανακοίνωσε ότι ο οργανισμός «θα συνδράμει ενεργά στη μάχη με τα ψέματα, τις διαστρεβλώσεις και τις υπερβολές».
Η ομάδα του Reality Check (επέκταση της ήδη υπάρχουσας ομάδας) θα είναι μόνιμη και στόχος της θα είναι να ερευνά και να διαλευκάνει την αξιοπιστία ιστοριών και ειδήσεων που μοιράζονται στα κοινωνικά δίκτυα, εστιάζοντας στο περιεχόμενο που είναι κατασκευασμένο για να αποπροσανατολίσει το κοινό, δίνοντάς του την εντύπωση ότι έχει παραχθεί από κάποιον έγκυρο ειδησεογραφικό οργανισμό.
«Το BBC δεν μπορεί να διορθώσει το ίντερνετ αλλά δε θα κάνει και στην άκρη» είπε ο Harding, συμπληρώνοντας ότι: «Θα ελέγχουμε τις πιο δημοφιλείς περιπτώσεις στο Facebook, το Instagram, και άλλα δίκτυα. Δουλεύουμε με το Facebook, συγκεκριμένα, για να δούμε πώς μπορούμε να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί. Όπου εντοπίζουμε εσκεμμένα παραπλανητικές ιστορίες μεταμφιεσμένες ως ειδήσεις, θα δημοσιεύουμε ένα Reality Check που θα το υποδεικνύει.
»Θέλουμε το Reality Check να είναι περισσότερο μια δημόσια υπηρεσία, θέλουμε να γίνει πολύ δημοφιλές. Στόχος μας είναι να χρησιμοποιήσουμε στυλ και format -online, στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο- που θα εξασφαλίζουν ότι τα γεγονότα είναι πιο ελκυστικά από τα ψέματα».
Αναληθείς πληροφορίες και κατασκευασμένες ιστορίες γύρω από μεγάλου ενδιαφέροντος γεγονότα, όπως το Brexit, η εκλογή του Trump και το ιταλικό δημοψήφισμα, διαδόθηκαν αμέτρητες φορές και οι περισσότερες από αυτές τις ιστορίες έχουν δημιουργηθεί με μοναδικό σκοπό να φέρουν κλικ στο εκάστοτε website και διαφημιστικά έσοδα.
Το Facebook κρατάει τα ηνία ως η πλατφόρμα όπου κυκλοφορούν οι περισσότερες ψευδείς ιστορίες, αν και το Δεκέμβριο του 2016 ανακοίνωσε το πλάνο του να μπορούν οι χρήστες να υποδεικνύουν (flag) τις ψεύτικες «ειδήσεις» και να διασταυρώνεται η πληροφορία με τη βοήθεια ειδικών σε αυτό οργανισμών.
Η ιδέα του να δοθεί έμφαση στην «εξουδετέρωση» των ψεύτικων ειδήσεων συνδέεται με την αντίληψη μιας πιο «υπομονετικής» δημοσιογραφίας - το λεγόμενο «slow news-, η οποία εστιάζει στην σε βάθος ανάλυση και τη γνώση ενός θέματος προκειμένου το κοινό να μπορεί να κατανοήσει πιο ουσιαστικά το κάθε ζήτημα. Στα σχέδια του BBC εντάσσεται και η θέσπιση μιας ομάδας ειδικών, οι οποίοι θα αντληθούν από όλο το προσωπικό του οργανισμού, η οποία έχει λάβει 290 εκατ. λίρες (330 εκατ. ευρώ) για να επεκτείνει την πρόσβασή της σε νέες γλώσσες και να επενδύσει στη δημοσιογραφίας των δεδομένων (data journalism).
Σύμφωνα με τα λόγια του διευθυντή ειδήσεων, Harding: «Χρειαζόμαστε αργή δημοσιογραφία, ειδήσεις με βάθος -δεδομένα, έρευνες, αναλύσεις, τεχνογνωσία- ώστε να κατανοήσουμε τον κόσμο στον οποίο ζούμε».
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου