Με τη σφραγίδα του ΚΑΣ η απόσπαση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αποφάσισε, όπως αναμενόταν, μετά από μαραθώνια συνεδρίαση τον τεμαχισμό και την απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης. Παρά τις μαζικές αντιδράσεις φορέων, πολιτών, αρχαιολόγων, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο δεν ασπάστηκε την λύση in situ για τα αρχαία και συνομολόγησε με τα κυβερνητικά σχέδια.
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αποφάσισε με 15 ψήφους υπέρ και δυο κατά, τον τεμαχισμό και την απόσπαση των Αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο σταθμό μετρό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη.

Η συνεδρίαση διήρκεσε σχεδόν 14 ώρες και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε νωρίς το πρωί της Πέμπτης την πρόταση της Αττικό Μετρό για κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τη μέθοδο της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων.

Οι δύο που πήγαν απέναντι στα κυβερνητικά σχέδια για τα αρχαία ήταν η Γενική Διευθύντρια Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ Πολυξένη Βελένη και ο Βλάσης Κουμούσης καθηγητής Δομοστατικής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών.

Σύμφωνα με την efsyn.gr, για 5 ώρες τοποθετούνταν τα στελέχη της Αττικό Μετρό που αποδύθηκαν σε προσπάθεια να αποδείξουν ότι η προηγούμενη λύση δεν μπορεί να εφαρμοστεί διότι κινδυνεύουν οι αρχαιότητες που βρίσκονται κάτω από τα ανεπανάληπτα βυζαντινά ευρήματα που έχουν αποκαλυφθεί.

Μέλη της Κίνησης Πολιτών έδωσαν το παρών στη συνεδρίαση για να εκφράσουν την αντίθεσή τους στο σχέδιο της Αττικό Μετρό, ενώ όλο το βράδυ έξω από την αίθουσα υπήρχε συγκέντρωση μελών από φορείς που ήθελαν να τοποθετηθούν.

Από την πλευρά των υπέρμαχων της απόσπασης των αρχαιοτήτων παρέστησαν στη συνεδρίαση ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας

Μέχρι και την ώρα που βγήκε η απόφαση το ψήφισμα με υπογραφές για να μείνουν τα αρχαία στο Σταθμό Βενιζέλου Θεσσαλονίκης είχε συγκεντρώσει πάνω από 20.000 υπογραφές πολιτών.

Μοναδικά και ευρωπαϊκής σημασίας τα μνημεία που απειλούνται στον σταθμό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη

Παρέμβαση υπέρ της κατά χώραν παραμονής των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη έκανε η EUROPA NOSTRA, πανευρωπαϊκός οργανισμός για την Πολιτιστική Κληρονομιά, αναγνωρισμένος σύμβουλος και μη κυβερνητικός εταίρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Συμβούλιου της Ευρώπης και της UNESCO, με επιστολή του προς το ΚΑΣ.

Στην επιστολή της η Europa Nostra αναφέρει ότι το μνημείο που έχει βρεθεί ακριβώς κάτω από το κέντρο της Θεσσαλονίκης αποτελεί «μοναδική ανακάλυψη ενός αστικού συνόλου μνημειακής κλίμακας και σε πολύ καλή κατάσταση. Είναι η μοναδική διατηρημένη ανακάλυψη σε ολόκληρη την περιοχή που καταλαμβάνετο κάποτε από την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και χρονολογείται στη σχετικά άγνωστη Ύστερη Ρωμαϊκή και Πρώιμη Βυζαντινή περίοδο (4ος-9ος αιώνας μ.Χ.)».

«Η προσωρινή αφαίρεση και επανεγκατάσταση αρχαιοτήτων θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη στη φυσική κατάσταση των αρχαιοτήτων καθώς και δραστική μείωση της αυθεντικότητας του μνημειακού σύνολου» υποστηρίζει επίσης η οργάνωση και δηλώνει «πεπεισμένη ότι οποιαδήποτε αλλοίωση στη λύση που έχει ήδη συμφωνηθεί για την in situ (κατά χώραν) διατήρηση και αξιοποίηση των αρχαιοτήτων θα αποτελέσει μια πολύ αρνητική εξέλιξη. Συγκεκριμένα, η επαναφορά της αρχικής πρότασης για προσωρινή αφαίρεση και επανεγκατάσταση αρχαιοτήτων μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του σταθμού θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη στη φυσική κατάσταση των αρχαιοτήτων κατά τη διάρκεια της εξαγωγής και της απομάκρυνσής τους καθώς και δραστική μείωση της αυθεντικότητας του μνημειακού σύνολου.

»Θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός γραφικού σκηνικού μέσα σε ένα σύγχρονο σταθμό του μετρό, μειώνοντας ριζικά την ιστορική, πολιτιστική και εκπαιδευτική αξία και σημασία των αρχαιολογικών ευρημάτων. Επιπλέον, είναι βέβαιο ότι η αρχαιολογική ανασκαφή, η οποία υποχρεωτικά -σύμφωνα με τον ελληνικό αρχαιολογικό Νόμο- θα ακολουθήσει την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων, θα προκαλέσει μια περαιτέρω καθυστέρηση και ίσως αναπόφευκτη αύξηση του κόστους, σε ένα πολύ καθυστερημένο αλλά πολύ αναμενόμενο δημόσιο έργο, όπως το Μετρό της Θεσσαλονίκης, που έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί μέχρι το 2023».

Υπενθυμίζεται ότι η πρόταση για απόσπαση και επανατοποθέτηση είχε ανακοινωθεί από τον ίδιο τον Κυριάκο Μητσοτάκη από τη βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβρη προκαλώντας έντονες αντιδράσεις, ακόμα και από την αρμόδια υπουργό η οποία τότε είχε πάρει αποστάσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου